Het uno form-verhaal begon in de kelder van Arne Munch in Lyngby, Denemarken. Hier kwamen zijn ideeën tot bloei en maakte hij zijn eerste uno form keukenontwerpen op ruitjespapier. Arne Munch hield zich niet bezig met het maken van geavanceerde schetsen of complexe modellen, want zijn keukenconcepten waren even eenvoudig als geniaal.
Arne Munch is de man achter de uno form keuken. Met zijn opvallende talenten voor design, reclame en zakendoen, zijn vindingrijkheid en zijn vermogen om te provoceren, zorgde Arne Munch eind jaren zestig voor een revolutie in de Deense keukenindustrie. Na slechts een paar jaar in het vak was Arne Munch hopeloos gedesillusioneerd over de Deense keukenbranche. Hij was verbaasd en verontwaardigd dat een land met zulke trotse tradities op het gebied van design en vakmanschap niet in staat was keukens te bouwen die zowel mooi als functioneel waren. In provocerende artikelen uitte hij zijn ongenoegen over het keukenmeubilair van die tijd.
De meeste Deense huizen uit de jaren zestig waren uitgerust met een ingebouwde keuken, die werd geïnstalleerd toen het huis werd gebouwd. De zware, compacte elementkeukens lieten geen vrijheid of originaliteit toe bij het keukenontwerp en de dagen van deze weinig flexibele bouwstijl waren duidelijk geteld. Halverwege de jaren zestig werden de keukenblokken geïntroduceerd.
Arne Munch was echter nog niet tevreden - design en functie vulden elkaar niet voldoende aan. In 1968 had Arne Munch er genoeg van - potlood in de hand begon hij het concept van een goed keukendesign te vereenvoudigen. Tegelijk creëerde hij een designklassieker - allemaal in zijn kelder in Lyngby.
Hij construeerde een kubus van 60 x 60 x 60 cm. De vierkante module, die vrij en onafhankelijk van ruimte-eisen en overwegingen kon worden gebruikt, resulteerde in een esthetisch aangenaam meubelstuk op basis van evenwichtige afmetingen.
Met de constructie van de uno form module loste Arne Munch een ander belangrijk probleem in de keukenproductie op. Door het vierkante ontwerp van de module was het niet meer nodig om linker- en rechterdeuren te maken - nu hadden kasten, frames en deuren allemaal dezelfde afmetingen. Dit vereenvoudigde de productie, logistiek, distributie en montage.
In zijn huis in Lyngby vond Arne Munch ook de inspiratie voor de resterende uno form keukenontwerpen. Omringd door mooie, originele designmeubelen vond hij het heel vanzelfsprekend om een goed, esthetisch meubeldesign te integreren in de keukenproductie. Zo bracht een Italiaanse sofatafel in Arne Munchs woonkamer hem op het idee voor de karakteristieke lamellenfronten van uno form, die op hun beurt keukengrepen overbodig maakten - nog zo'n revolutionaire doorbraak.
En natuurlijk moest de naam van de keuken de eenvoud ervan weerspiegelen. Het ontwerp was gebaseerd op één vorm - in het Latijn, uno form.