Toen Susanne en Robert het appartement in 2017 kochten, was het nog in de staat zoals het was toen het pand in 1914 werd gebouwd. Robert vond de omgeving en locatie perfect. En met een plafond dat tot 3 meter reikt, was het een perfecte plek voor de klassieke lampen die hij thuis in de kelder van de villa in Silkeborg had staan. Want hoewel Robert altijd wel wist dat hij uiteindelijk in een appartement met hoge plafonds zou wonen, had Susanne het tegenovergestelde gevoel: hier zou ze nooit gaan wonen.
De eerste drie jaar woonde de dochter van het stel tijdens haar studie in het appartement. In die tijd raakte Susanne steeds meer verliefd op het idee om in het appartement te wonen – midden in de stad, maar toch dicht bij de natuur en Moesgaard, waar ze vaak gaat hardlopen.
Vanaf het moment dat het stel ging verbouwen, duurde het acht maanden voordat ze hun intrek konden nemen in een volledig gerenoveerd appartement dat nog steeds karakter heeft vanwege de originele details.
Roberts interesse in Deense designklassiekers en oudere, door architecten ontworpen meubels met historische waarde dringt door in het hele appartement: in de gang staat een Zeemeeuw uit 1970 van Arne Jacobsen, oorspronkelijk ontworpen voor de Nationale Bank, en een PK91-klapstoel met canvas die E. Kold Christensen in de jaren 70 heeft gemaakt. In de slaapkamer staat een van de in totaal 333 Panton Glow-stoelen die in 2018 als jubileummodel in beperkte oplage zijn geproduceerd, naast de rieten PK1-stoelen van Poul Kjærholm die E. Kold Christensen in de jaren 70 heeft gemaakt en als bijzettafels dienen.
De originele posters in de hal heeft het stel al vele jaren, maar ze raakten vooral geïnteresseerd in kunst toen Susanne en Robert het appartement in waren getrokken. Hun laatste kunstaankopen zijn twee schilderijen van Michael Kvium.
Robert heeft het grote schilderij in de eetkamer in 2018 gekocht. Het is in 1970 geschilderd door Louis Rosen Schmidt, de zoon van hoofdredacteur Erik Schmidt van Aarhus Stiftstidende die ook verschillende decoratieklussen deed voor o.a. Jyllands-Posten en Tivoli Friheden. Vanwege zijn omvang heeft het schilderij in de opslag gestaan, maar nu is het terug in Aarhus en springt het in de drie woonkamers en suite in het oog.
Aan het einde van de lange gang bevindt zich de keuken. De oorspronkelijke keuken is gecombineerd met een kleine bijkeuken en vanaf de eettafel in de keuken kunnen Susanne en Robert genieten van het uitzicht op de kathedraal van Aarhus.
Toen ze hun keuken moesten uitkiezen, koos Susanne vanwege de stijlvolle en tijdloze uitstraling voor de ambachtelijke eikenhouten Copenhagen-keuken van uno form. Nadat het stel op een tekening van de keuken een witte keuken hadden gezien, waren ze het erover eens dat het appartement meer nodig had dan een witte keuken. Om niets het mooie raamwerk met oude deuren, rozetten en stucwerk te verstoren, koos het stel voor een lichte expressie en volledig eenvoudige lijnen – zonder zichtbare afzuigkap, zonder bovenkasten en zonder planken.
Het werkblad is een hoofdstuk op zich. Susanne hield eigenlijk meer van een klassiek wit Corian-tafelblad, maar Robert drong aan op een werkblad van richtingloze geborstelde inox. Het 6,5 meter lange werkblad uit één stuk – zonder voegen – werd over het pand en door het raam in de bijkeuken gehesen. En van die keuze heeft het stel geen spijt, want het werkblad is in het dagelijks leven mooi én praktisch.
Hier leeft
Susanne Hochheim (54) en Robert Hochheim (56)
Waar
Aarhus, Denemarken