De voorjaarszon schijnt aan een wolkenloze hemel over de wijk Marselisborg en het oude herenhuis uit 1936, waar kunstenares, schrijfster en galeriehoudster Marlene Kjær en haar gezin wonen. De wijk is de oudste van de stad. Dit historische deel van Aarhus heeft altijd een speciale betekenis gehad voor haar. Daarom twijfelde ze er geen seconde aan om hier te gaan wonen met haar gezin toen de woning vier jaar geleden te koop kwam te staan.
“De Marselisbuurt had altijd al iets magisch voor mij. Dat gevoel dat je krijgt als je tussen de huizen loopt, met een uitstraling van vervlogen tijden. Het is prachtig en de huizen hebben een ziel en geschiedenis. Dat raakt mij veel meer dan een nieuwbouwhuis. Ik raak verliefd op de historische huizen met hoge plafonds, stucwerk en architectonische en ambachtelijke details, zo worden ze niet meer gemaakt”, legt Marlene Kjær uit, eigenaresse van Galleri Marlene Kjær, gevestigd aan de M.P. Bruunsgade in Aarhus.
Het huis is gebouwd in klassieke patriciërsstijl met elegante details aan binnen- en buitenkant. Het grote, ronde glas-in-loodraam in de hal van de woning, de boog boven de veranda en de andere glas-in-loodramen brengen je terug in de tijd en laten zien dat het huis gebouwd is voor de hogere middenklasse. Dat zie je ook aan de plattegrond.
Toen het gezin hier introk, bevond de keuken zich in een kleine zijkamer, waar de dienstmeid in vroegere tijden meestal haar domein had. Weg van de prachtige en suite woonkamers. De locatie in de zijkamer vond het gezin echter niet ideaal en zij wilden de keuken beter integreren in het huis.
“Als we gasten hadden, kon niet iedereen op hetzelfde moment in de keuken zijn. Daar hadden we geen ruimte voor. Je kon dan ook niet met elkaar praten, waardoor je je wat afgezonderd voelde. We wilden de keuken beter integreren met de rest van het huis, maar we wisten niet goed hoe we dat moesten aanpakken omdat we geen muren wilden weghalen en het plafond niet wilden vernielen”, legt Marlene uit.
Toen de oudste dochter van het gezin met het idee kwam om de keuken in een bibliotheek te plaatsen die verbonden was met een van de twee en suite woonkamers van het huis, viel alles ineens op zijn plaats. “Er zou een betere doorstroming ontstaan in het huis zonder dat er muren moesten verwijderd worden. En we gingen zelfs een kantoor krijgen in de oude keuken”, zegt ze.
Niets wordt aan het toeval overgelaten als Marlene Kjær, nu al voor het 25e jaar, haar olieverfschilderijen maakt. Haar sterke esthetische gevoel voor vormen, lijnen, texturen en kleuren is ook duidelijk te zien in de inrichting van het huis van haar gezin.
“Ik ben erg visueel ingesteld en denk in kleuren. Ik verander mijn kunst als het niet de juiste tint heeft, dus kleurencombinaties zijn belangrijk voor mij. Ook als ik meubelen en woonaccessoires inricht, vind ik het heel vanzelfsprekend dat ze bij de textuur van de andere materialen in huis passen.
De stijl is luxueus bohemien. Marlene Kjær houdt ervan om designmeubelen te combineren met zorgvuldig uitgekozen antieke vondsten die ze in Denemarken en op reis vindt of wanneer ze in het vakantiehuis van het gezin is in Nice. Overal vind je kleine tafereeltjes die ze gemaakt heeft van uitgekozen snuisterijen, beeldjes, kaarsen en boeken.
“Ik kies vaak voor klassiekers die veel mensen niet hebben. Ik ben dol op het oude vakmanschap en de tradities die daarvan de basis vormen. Ik ben dol op dingen die een verhaal hebben en ik koop ze op mijn gevoel. Ik combineer graag van alles om persoonlijkheid en iets nieuws aan mijn creaties toe te voegen”, legt ze uit.
De toekomstige keuken moest passen bij de geschiedenis, stijl en nieuwe locatie van de woning. Ze vond volop inspiratie op Instagram, waar een foto van een Shaker keuken van uno form met een heel bijzonder detail de aandacht trok van Marlene Kjær.
“Op de foto stond een ladder die bij de keuken hoorde. Ik breng graag tijd door
in bibliotheken en daar is vaak een ladder zodat je bij de boeken op de bovenste planken kunt komen. Voor mij staat de ladder symbool voor extravagantie en luxe in het leven, en de nostalgische uitstraling van de ladder brengt me terug naar vervlogen tijden. Ik was meteen verliefd op dat beeld en dat gaf mij inspiratie voor de uitstraling van de keuken”, herinnert ze zich.
Het gezin kreeg advies en begeleiding van uno form in Aarhus, die hun wensen omzette in werkelijkheid met de Shaker keuken in de kleur kiezelgrijs. Het Quartzite werkblad wordt gebruikt als spatscherm voor de gaskookplaat en geeft de lichtgekleurde oppervlakken diepte met zijn prachtige aderen. De kraan van Quooker, de wasbak, de houder van de eikenhouten ladder en de handgrepen zijn allemaal van messing. Een detail dat de keuken tot een prachtig geheel maakt.
De vaatwasser heeft een op maat gemaakte deur met drie lades om de symmetrie van de voorkant van het kookeiland te behouden. De koelkast en vriezer zijn verborgen achter de kastenwand die van vloer tot plafond reikt. De hoge kasten hebben veel opbergruimte. De lades in de keuken zijn gemaakt van massief eikenhout, een exclusief detail dat ook terugkomt in de pocketdoor-kast van de keuken, waar prachtige mokken en kannen staan bij het koffiezetapparaat.
Nu lijkt het alsof de keuken altijd al zo in de villa heeft gestaan. De woonkeuken vormt nu het hart van het huis, waar iedereen elke dag samenkomt. En als er gasten zijn, wordt hier ook de tafel gedekt.
“Wij vinden het een prachtige keuken en zijn erg enthousiast over het resultaat. We krijgen ook veel respons van gasten die naar het huis komen.
Je voelt je niet meer afgezonderd in de keuken omdat je met je gasten kunt praten als je aan het koken bent. Je bent op een andere manier bij elkaar en er is contact. We vinden het ook geweldig hoe de keuken is geïntegreerd in de eetkamer en hoe deze met de rest van het huis veel meer één harmonieus geheel vormt dan voorheen”, legt Marlene Kjær uit.
De boekenkast, die vroeger in de bibliotheek stond, is nu een vitrinekast geworden. Marlene Kjær heeft de oude handgrepen vervangen door dezelfde koperen handgrepen als in de keuken. De messing handgrepen hebben nog een detail waarover is nagedacht, namelijk cognackleurig leer, dat een rode draad vormt met de eetkamerstoelen in dezelfde kleur en van hetzelfde materiaal.
“Mijn favoriete plek is het kookeiland, waar ik ’s avonds vaak naar het nieuws kijk op mijn iPad terwijl ik kook. Het is gewoon heel gezellig om daar te koken”, zegt Marlene Kjær.
Hier woont
Marlene Kjær, kunstenares, schrijfster en eigenaar van Galleri Marlene Kjær in Aarhus. Ze heeft het boek “Karen, Kjær & kunsten” uitgebracht.
Waar
Herenhuis uit 1936 van 300 m2 in de wijk Marselisborg, Aarhus, Denemarken.